Az Újbudai Bölcsődei Intézmények fontosnak tartja, hogy a tagintézmények színvonalas bölcsődei alapellátást és sokoldalú szolgáltatást nyújtsanak az újbudai kisgyermeket nevelő családok számára. Intézményünknek fontos a szülők véleményének és javaslataiknak a megismerése, ennek érdekében minden évben szülői elégedettségi felméréseket végzünk a tagbölcsődéinkben.
Emellett bölcsődéinkben tudományos kutatásokat is folytatunk, amelyekkel a bölcsődekutatások repertoárját gazdagítjuk. Rendkívül fontos számunka, és úgy gondoljuk, hogy ezekkel a tudományos kutatásokkal hozzájárulhatunk ahhoz, hogy az érdeklődők a bölcsőde működését, a benne dolgozó szakemberek munkáját, a bölcsődés korosztály sajátosságait megismerjék.
Az elmúlt időszakban mélyreható társadalmi változásoknak nemcsak tanúi lehetünk, de a változások részesei is vagyunk. Így született meg A kisgyermeknevelők személyes, szervezeti és hivatásbeli tapasztalatai a Covid-19 járványügyihelyzet alatt című kutatásunk, vagy a legfrissebb (2024), a kisgyermeknevelők gyermekekről és családokról vallott nézeteit feltáró kutatásunk, amely során narratív interjúkat készítettünk több évtizede pedagóguspályán lévő kisgyermeknevelőkkel. A pedagógus narratívákban a társadalmi változások, a digitalizáció és az ingergazdag környezet gyermekekre és családokra gyakorolt hatásai végig jelen vannak.
Fontos megemlíteni azt is, hogy a kisgyermeknevelőkkel készített kutatásaink az intézményünk mentálhigiénés programjának a részei, a kisgyermeknevelő erőteljesen befolyásolja a gyermekek mindennapi életét, gondoz, nevel, tanít, értéket közvetít. Személyiségének mint identifikációs modellnek meghatározó szerepe van, hiszen ezen keresztül hat a gyermekekre és a családokra, éppen ezért kulcsfontosságú a kisgyermeknevelők lelki egészségének védelme. Az, hogy kutatásainkban megszólítjuk és meghallgatjuk a kisgyermeknevelőinket, valamint beszélhetnek az életpályájukról, a szakmai munkájukról, a szakmai közérzetükről, hozzájárulhat a kisgyermeknevelők mentális egészségéhez.
Kutatásainkban nem csak a kisgyermeknevelőket, de a szülőket is közvetlenül megszólítjuk. A bölcsőde és a család kapcsolata. Hogyan vélekednek a szülők a bölcsődéről? című kutatásunk során kapott eredmények egyrészt az újbudai szülők elégedettségét, másrészt azt a társadalmi igényt tükrözik a bölcsődei ellátást nyújtó intézményünk felé, hogy a megkérdezett szülőknek fontos, hogy a kisgyermekük a bölcsődében tanuljon és fejlődjön.
Sokrétű kutatásainkban pedagógia történeti kutatás is megjelenik, a Tétényi úti Bölcsőde 1970-es évekbeli fotóinak elemzéséből készült kutatásunk nem csak itthon, hanem egy külföldi tudományos folyóiratban is megjelent. A fényképek elemzésével és azok bemutatásával azon felül, hogy az 1970-es évekbeli Tétényi úti Bölcsőde néhány életképét szemléltettük, szerettünk volna betekintést nyújtani az akkori magyar bölcsődetörténetbe a játékirányítás kérdésének szemszögéből.
Intézményünkben a kutatásokat Dr. Bencsikné Dr. Molnár Réka, az intézmény szakreferense és Orbán Dóra, az intézmény pszichológusa végzik.
Az érdeklődők a kutatásainkat az alábbi linkeken érhetik el:
- Bencsikné Molnár Réka, Orbán Dóra és Motolainé Kelemen Kata (2024): Kisgyermeknevelők gyermekfelfogása – gyermekekről vallott nézetek narratív életútinterjúk tükrében. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 2. sz. 265-305. Letölthető: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/9240/7662
- Bencsikné Molnár Réka és Orbán Dóra (2021): Diplomás kisgyermeknevelők szakmai közérzete és jövőképe. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 2. sz. 5-25. Letölthető: https://ojs.elte.hu/gyermekneveles/article/view/2555
- Bencsikné Molnár Réka és Orbán Dóra (2020): A kisgyermeknevelők személyes, szervezeti és hivatásbeli tapasztalatai a Covid-19 járványügyihelyzet alatt. In: Jávorka Gabriella (szerk.): Bölcsődevezetők kézikönyve: Kisgyermeknevelők szakmai-módszertani tudástára. Raabe Kiadó, Budapest. 1-30.
- Bencsikné Molnár Réka (2018): Gyermek a bölcsődében: a tétényi úti bölcsőde 1970-es évekbeli fotóinak elemzése. In: Fehérvári Anikó és Széll Krisztián (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban, Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések. ELTE PPK, L'Harmattan Kiadó (2019), Budapest. 11-26. Letölthető: http://onk2018.elte.hu/wp-content/uploads/2019/11/%C3%9Aj-kutatasok-a-nevelestudomanyokban_online.pdf?fbclid=IwAR1T3x5pwHYxdNvWA2HTI1Nc2lX3XJrADYrcmZ2OKBzkoWs-WsoCZnBGuH8#page=11
- Bencsikné Molnár Réka (2019): Children in the nursery: the analysis of photographs of the Tétényi úti bölcsőde [eng. “Tétényiroad nursery in Budapest”] in the 1970s. Quaderni di intercultura, 121-136. Letölthető: https://cab.unime.it/journals/index.php/qdi/article/view/2645/2313
- Bencsikné Molnár Réka (2019): A bölcsőde és a család kapcsolata. Hogyan vélekednek a szülők a bölcsődéről? In: Koncz István és Szova Ilona (szerk.): A 16 éves PEME XIX. PhD Konferenciájának előadásai. Professzorok az Európai Magyarországért Egyesület, Budapest. 33-44. ISBN: 9786155709098 Letölthető: https://peme.hu/2019/09/17/xix-phd-konferencia/